Oct 17, 2015

kek Sarang semut

Ain Fajar | 11:01 PM | 0Comments |
Assalamualaikum

semoga hari ahad ni penuh dengan keberkatan..kali ni saya nak kongsikan resepi kek sarang semut yang mudah dan semestinya menjadi..dah ade seorang rakan baru saya yang langsung tak pandai membaking sudah mencubanya..alahamdulillah kali pertama buat terus menjadi dengan cantik.

struktur kek sarang semut yang cantik dan menjadi apabila kek tu bewarna hitam perang, rasa kenyal dan yang utamanya adalah lubang sarang semut tu menjadi untuk seluruh kek tu..lubang yang terhasil sama je dan yang bestnya lagi kek yang saya buat ni tak mengira melintang atau menegak lubang yang terhasil berbetuk sama.. jom tengok dl gambar yang ambik.


inilah hasil kek sarang semut / kek gula hangus yang terhasil..saya potong kek menegak bagi yang saiz besar dan saiz yang kecik plak adalah melintang..ianya adalah sama je..jadi sangat berpuas hati..kenyal dan bila makan xsedap habis sepinggan..kek kegemaran sejak saya kecil lagi..
tqvm pada penyumbang resepi kenalan baru saya k.puteri marina.


jom tengok resepi nya yang mudah.

Bahan-bahannya:

2 cawan gula kasar
2 cawan air panas

caranya: 
cairkan gula hingga perang warna seperti madu
sejukkan

Bahan B:
2 cawan tepung gandum
1 sk soda bikarbonat

ayak bersama

Bahan C 
8 biji telur
1 sk soda bikarbonat
1 3/4cawan
2 sb marjerin

pukul telur sampi berbuih, masukkan soda bikarbonat pukul lagi
masukkan susu dan putar sebati dan masukkan marjerin
masukkan tepung gaul sebati dan masukkan gula hangus.
tapiskan dan tuang ke dalam loyang 8x8 inci
bakar selama 1 jam atau hingga masak


jemput tengok..dan silalah try resepi di atas..tq
selamat mencuba


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...